Sprawdź swoje dziecko

 Jeśli Twoje dziecko nie nabywa nowych umiejętności lub utraciło już zdobyte, skontaktuj się ze specjalistą. Jeżeli u Twojego dziecka zauważysz dodatkowo dziwne zachowania np. bieganie w kółko, przybieranie dziwnych póz, nietypowe reakcje na dźwięki, fascynacje wybranymi przedmiotami oraz nadwrażliwość lub brak wrażliwości na smaki, zapachy, ból i temperaturę, skontaktuj się ze specjalistą (np. lekarzem pediatrą, neurologiem, psychologiem dziecięcym). To może być autyzm dziecięcy.
Znane obecnie metody terapii autyzmu pozwalają w większości przypadków osiągnąć dużą poprawę funkcjonowania dziecka. Koniecznym warunkiem jest wczesne rozpoznanie problemu i jak najszybsze podjęcie oddziaływań terapeutyczno rehabilitacyjnych.
Zapraszamy do zapoznania się z  opisami umiejętności dziecka w poszczególnych latach rozwoju.

Po 1 roku życia: 
•Moje dziecko wypowiada już pierwsze słowa „mama”, „tata”, „dada”
•Moje dziecko przerywa czynność, gdy mówię „nie wolno” i patrzy na mnie, gdy kiwam palcem
•Moje dziecko potrafi naśladować po mnie proste gesty np. „jaki duży urośniesz ” i podnosi rączki do góry
•Jeśli chwalę lub głaszczę moje dziecko za coś, co ładnie i dobrze zrobiło, to cieszy się i powtarza czynność
•Moje dziecko potrafi pokazać na sobie i na mnie, gdzie jest nosek i buzia, robi to chętnie
•Moje dziecko biegnie się do mnie przytulić, kiedy spotka je coś przykrego
•Moje dziecko przybiega do mnie albo patrzy na mnie, kiedy wołam je po imieniu
•Moje dziecko bawi się chętnie ze mną w „łapanego” (cieszy się, gdy je złapię, a potem znów ucieka ode mnie)
•Jeśli zapytam moje dziecko „Gdzie jest …? ”, to maluch odwraca swoją głowę w kierunku, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot
•Moje dziecko rozumie już proste gesty i ich używa, np. potrafi robić „papa”
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!

Po 2 roku życia: 

•Moje dziecko cały czas uczy się nowych słów
•Moje dziecko potrafi wskazać palcem znany mu przedmiot i przynieść mi go, kiedy je o to poproszę
•Moje dziecko umie nazwać znajome przedmioty na obrazkach
•Moje dziecko potrafi wskazać palcem przedmiot, który chce dost ać
•Moje dziecko chętnie naśladuje po mnie czynności np. gotowanie, odkurzanie, majsterkowanie
•Moje dziecko chętnie przygląda się zabawie innych dzieci, czasem próbuje do nich dołączyć
•Moje dziecko nauczyło się już bawić w „kółko graniaste” lub w „balonik”
•Moje dziecko potrafi pokazać mi to, co je zainteresowało w danej chwili np. wskazać palcem szczekającego psa
•Moje dziecko potrafi kiwać głową na przeczenie „nie” i potwierdzenie „tak”
•Moje dziecko zadaje mi pytanie „po co? ” lub „dlaczego? ”
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!

Po 3 roku życia: 

•Moje dziecko nauczyło się już korzystać z nocnika
•Moje dziecko samo potrafi już układać proste układanki
•Moje dziecko lubi mi zadawać pytania
•Moje dziecko chętnie słucha jak czytam mu książeczki
•Moje dziecko przywołuje mnie lub wskazuje kiedy zobaczy coś ciekawego
•Moje dziecko udaje w zabawie sytuacje życiowe np. bawi się w dom
•Moje dziecko zaprasza mnie do zabawy
•Moje dziecko chętnie bawi się zabawkami w sposób zróżnicowany
•Moje dziecko umie bawić się z innymi dziećmi, potrafi zamienić się z nimi zabawką, czeka na swoją kolej w zabawie
•Moje dziecko potrafi powiedzieć jak się nazywa i ile ma lat
Jeśli Twoje dziecko nie ma takich umiejętności lub wycofało się z części z nich, skontaktuj się ze specjalistą!

źródło: www.synapsis.waw.pl

Zapraszamy do skorzystania z poniższego oprogramowania do rozliczania PIT za 2013